Prieskum
situácie v poskytovaní MVS na Slovensku
(Článok publikovaný v časopise ITlib. Informačné technológie a knižnice,
6, 2002, č. 3)
Medziknižničné výpožičné služby sú
najstarším a súčasne stále jedným zo základných spôsobov spolupráce medzi
knižnicami, pretože napomáhajú riešenie problému nedostatočne profilovaného
knižničného fondu získavaním informačných zdrojov z iných knižníc.
Je nevyhnutné odpútať sa od tradičných
postupov a činností a nastúpiť trend prechodu od vlastníctva dokumentov a ich
sprístupňovania k zabezpečeniu prístupu k nim a postupne zavádzať do poskytovania aj
tohto typu knižničných služieb moderné technológie.
O tom, aká je súčasná situácia v poskytovaní
medziknižničných výpožičných služieb na Slovensku, sa dozviete z nasledujúceho
vyhodnotenia dotazníkového prieskumu v 163 knižniciach SR, ktorý urobili pracovníčky
oddelenia MVS v Univerzitnej knižnici v Bratislave. Výber vzorky knižníc sa konal
podľa tohto kľúča: 1. ústredné knižnice (Slovenská národná knižnica,
Univerzitná knižnica v Bratislave, štátne vedecké knižnice v Banskej Bystrici,
Košiciach a Prešove, Centrum vedeckotechnických informácií SR, Slovenská lekárska
knižnica, Slovenská ekonomická knižnica, Slovenská pedagogická knižnica, Ústredná
knižnica SAV), 2. regionálne knižnice (okresné a krajské knižnice, centrá
regiónov).
Cieľom prieskumu spomínaného v názve príspevku
bolo zmapovať situáciu v poskytovaní a žiadaní MVS, legislatívne zabezpečenie
týchto služieb, odbornú spôsobilosť pracovníkov MVS, podmienky pre ich činnosť
(technické aj organizačné zabezpečenie). Zameriavali sme sa aj na postupy pri
poskytovaní samotných služieb MVS: metodiku spracovania žiadaniek, zaužívané
postupy a činnosti, mieru využívania najnovších komunikačných prostriedkov -
internetu a emailu.
Ako základnú metódu prieskumu a zberu údajov
sme si vybrali formu dotazníka. Dotazník obsahoval 40 otázok, v ktorých sme sa
snažili postihnúť nasledujúce aspekty poskytovania MVS:
- Postavenie MVS a pracovníkov MVS (5 otázok);
- Metodika spracovania a adresovania žiadaniek MVS (6 otázok);
- Vybavovanie žiadaniek MVS od iných knižníc (13 otázok);
- Technické a programové vybavenie pracoviska MVS (8 otázok);
- Využívanie komunikačných technológii pri práci MVS (5
otázok);
- Ďalšie vzdelávanie pracovníkov MVS (3 otázky).
Pri výbere knižníc sme sa zamerali
predovšetkým na ústredné, regionálne, mestské a lekárske knižnice. Z ostatných
typov sme vybrali menšiu vzorku: akademické knižnice, knižnice podnikov a výskumných
ústavov, knižnice ústavov SAV (z väčšej časti to boli inštitúcie, s ktorými
máme skúsenosti v oblasti spolupráce v MVS).
Pri odosielaní dotazníkov sme využili
kombináciu klasickej a emailovej pošty s 58,6 % návratnosťou (z 278 odoslaných
dotazníkov sa 163 vrátilo vyplnených).
Na úvod niekoľko slov k súčasnému stavu legislatívneho
zabezpečenia MVS v SR
Pre knižnice až donedávna platil (po
najnevyhnutnejších legislatívnych úpravách po roku 1989) zákon č. 53/1959 Zb. o
jednotnej sústave knižníc (knihovnícky zákon), ktorý bol schválený v 50. rokoch.
Knižnice tak fungovali v systéme (jednotnej sústave), ktorý bol vytvorený na základe
tohto zákona. Nový zákon č. 183/2000 Z. z. o knižniciach bol schválený 12. mája
2000 a jednotnú sústavu knižníc zrušil. V tomto zákone sa MVS spomína iba ako jedna
zo špeciálnych služieb (par. 15 odsek 3) a zákon ďalej definuje pozície Univerzitnej
knižnice a Slovenskej národnej knižnice ako centier MMVS a MVS. (Na porovnanie
napríklad nový český knihovnícky zákon venuje medziknižničným službám osobitný
priestor: par. 14 jasne určuje knižniciam povinnosť vykonávať MVS, teda
sprostredkovať výpožičky z iných knižníc a poskytnúť výpožičky iným
knižniciam.)
Okrem základného dokumentu, ktorým je
knihovnícky zákon, platí ešte pre služby MVS osobitná vyhláška, na základe ktorej
je MVS prakticky vykonávaná. Počas trvania spoločnej Československej republiky
platila vyhláška Ministerstva školstva a kultúry ČSSR č. 51/1963 Zb. o evidencii
knižníc jednotnej sústavy, o medziknižničnej výpožičnej službe a o prednostnom
práve knižníc pri získavaní literatúry, časopisov a iných zbierkových
materiálov. Keďže ešte stále nie je schválená nová vyhláška MVS a nový
knihovnícky zákon zrušil platnosť starej, neexistuje v súčasnosti na Slovensku
žiadna smernica na vykonávanie MVS. Na schvaľovaní vyhlášky a na vypracovaní
metodických pokynov sa však momentálne pracuje. Hlavnú iniciatívu v tejto činnosti
prevzala Slovenská národná knižnica, v schvaľovacom procese sú zapojení členovia
Národnej komisie služieb (vznikla z iniciatívy SNK, pri ktorej aj pôsobí) a široká
odborná verejnosť.
Opäť na porovnanie: v Českej republike už
platí vyhláška Ministerstva kultury ČR 88/2002 Sb. z 21. 2. 2002, ktorá presne
ustanovuje, aké náležitosti musí obsahovať žiadanka o MVS a ktoré knižnice sú
vykonávateľmi MMVS. Okrem tejto vyhlášky boli schválené Zásady meziknihovních
výpůjčních služeb v ČR. Doporučení Ústřední knihovnické rady ze dne 15. 3.
1999. V súčasnosti sa intenzívne pracuje na schvaľovaní poslednej verzie metodických
pokynov pre MVS, ktoré vypracúvajú pracovníci Národní knihovny v tesnej súčinnosti
s profesionálnymi knihovníkmi z celej ČR - členmi národnej komisie služieb.
Dovtedy, kým nebudú schválené metodické pokyny
v obidvoch krajinách, knižnice sa môžu riadiť medzinárodnými princípmi a
smernicami pre MVS, ktoré vypracovala knihovnícka organizácia IFLA (Medzinárodná
federácia knihovníckych asociácií). Tieto nemajú formu nariadenia, ale iba
odporúčania, pociťuje sa však veľká potreba založiť národné pravidlá na báze
týchto odporúčaní. Oficiálny názov tejto smernice znie: Medzinárodné výpožičky
a dodávanie dokumentov: Princípy a postupové smernice. Po prvýkrát ich IFLA
odhlasovala v roku 1954, prvá zásadná revízia prebehla v roku 1978, ďalšie úpravy v
roku 1987, posledná zásadná revízia je z roku 2001.
Postavenie MVS v knižnici
Z dotazníkového prieskumu vyplýva, že MVS
najčastejšie patrí do úseku (oddelenia) služieb, v rámci neho sa najviac vyskytuje v
oddeleniach odbornej literatúry alebo literatúry pre dospelých. V mnohých knižniciach
(najmä mestských, lekárskych a v ústavoch SAV, ktoré sú zastúpené
najpočetnejšie) je zamestnaný len jeden pracovník, ktorý zodpovedá za všetky
činnosti knižnice, teda aj za MVS. Len 5,5 % zo všetkých opýtaných knižníc
uviedlo, že oddelenie MVS je v knižnici samostatné. Okrem toho 2 mestské a 1
akademická knižnica uviedli, že MVS je zaradená do oddelenia spracovania knižných
fondov.
Najčastejšie sa MVS venuje v knižniciach jeden
pracovník, ide však o kumulovanú funkciu, keďže v mnohých prípadoch je zamestnaný
v knižnici iba on. Častým prípadom bolo aj priradenie činnosti MVS pracovníkovi
služieb, ktorý vykonával inú funkciu, žiadaniek MVS však nebolo toľko, aby túto
činnosť robil samostatný pracovník. Väčší počet pracovníkov MVS sa vyskytuje iba
v ústredných knižniciach - Slovenskej národnej knižnici, Univerzitnej knižnici v
Bratislave a Centre VTI SR (ktoré vykonávajú aj MMVS) - v uvedenom rozsahu: 3, 7 a 4.
Vyskytol sa aj zaujímavý prípad, keď v jednej knižnici vykonávalo MVS 6 rôznych
pracovníkov z rôznych oddelení. Na otázku o počte pracovníkov MVS 16 z opýtaných
knižníc neodpovedalo, pravdepodobne to súviselo s tým, že nevedeli špecifikovať
počet pracovníkov vzhľadom na kumulovanosť funkcií.
Čo sa týka vekovej profilácie pracovníkov MVS,
najvyššie zastúpenie má veková skupina 41 - 50 rokov (až 38 %), približne rovnako
sú potom zastúpené vekové kategórie 51 - 60 rokov (23 %) a 31 - 40 rokov (20 %),
najnižšie zastúpenie má veková skupina 20 - 30ročných, ktorá je zastúpená iba 6
%.
Vzdelanie pracovníkov MVS
Podľa prieskumu, aj našich očakávaní, má
najviac pracovníkov MVS ukončené stredné odborné vzdelanie v oblasti knihovníctva -
až 66 %, vysokoškolské odborné vzdelanie má necelých 5 % pracovníkov MVS. (Najviac
sa ich vyskytuje v lekárskych knižniciach a knižniciach ústavov SAV. V ústredných,
vedeckých a špecializovaných knižniciach sa nevyskytol ani jeden pracovník MVS s
vysokoškolským odborným vzdelaním.) Stredné vzdelanie v iných oblastiach ako
knihovníctvo má 17 % pracovníkov MVS a 7 % má vysokoškolské vzdelanie z iných
odborov.
Jazykové znalosti pracovníkov MVS nie sú veľmi
dobré. Iba 25 % ovláda anglický jazyk, podobný výsledok dosiahol aj nemecký jazyk, z
tohto počtu však jedna tretina pracovníkov MVS priznala iba pasívnu znalosť jazyka.
Ďalej boli uvádzané znalosti ruského, maďarského, francúzskeho jazyka, vyskytli sa
aj latinský, poľský, taliansky a ukrajinský jazyk:
|
Reginálne knižnice |
Mestské knižnice |
Lekárske knižnice |
Ústavy SAV |
Podnikové knižnice |
Akademické knižnice |
Ústredné knižnice |
Spolu |
Angličtina |
3 |
9 |
15 |
8 |
2 |
7 |
7 |
51 |
Nemčina |
5 |
13 |
16 |
3 |
1 |
6 |
6 |
50 |
Ruština |
5 |
12 |
8 |
4 |
|
4 |
4 |
37 |
Maďarčina |
5 |
4 |
2 |
0 |
1 |
2 |
2 |
16 |
Francúzština |
3 |
0 |
1 |
0 |
1 |
1 |
1 |
7 |
Latinčina |
1 |
0 |
1 |
0 |
|
|
|
2 |
Taliančina |
|
|
|
1 |
|
|
|
2 |
Ukrajinčina |
1 |
|
|
1 |
|
|
|
2 |
Poľština |
|
|
|
1 |
|
|
|
1 |
Zisťovali sme aj znalosť práce s počítačom. Tá bola
dostatočná vo všetkých typoch knižníc (znalosti sa pohybovali okolo 90 - 95 %).
Vzhľadom na vysoký vekový priemer je tento výsledok veľmi dobrý. Odlišná situácia
je len v mestských knižniciach, v ktorých vie používať počítač iba polovica
pracovníkov MVS. To je však podmienené aj tým, že mestské knižnice ešte stále
nemajú dostatočné počítačové vybavenie - až 73% nemá na pracovisku MVS
počítač.
Metodika spracovania žiadaniek
V tejto oblasti sme sledovali jednotlivé oblasti a
postupy pri práci v oddelení MVS.
Zistili sme, že 92,5 % si vedie samostatný
protokol žiadaniek MVS (ako to vyžadovali metodické pokyny k MVS). V spôsoboch vedenia
agendy ešte stále prevažuje v drvivej väčšine klasický (“papierový”) spôsob -
93 % knižníc vedie agendu MVS týmto spôsobom. Vyskytli sa však už aj odpovede, že
modul MVS je súčasťou automatizovaného knižničného systému (v 5 knižniciach)
alebo že oddelenie MVS spracúva záznamy o výpožičkách MVS v textovom alebo
tabuľkovom editore (8 knižníc).
Zaujímavejší je však údaj o overovaní
bibliografických údajov pri preberaní žiadanky od čitateľa, prípadne pred jej
odoslaním do inej knižnice. Viac ako polovica knižníc (58 %) uviedla, že žiadanky
pred odoslaním overuje. Na základe našich pracovných skúseností sme však
očakávali, že toto číslo bude menšie, pretože sa veľmi často stretávame s
neúplnými údajmi, chýbajúcim miestom a rokom vydania, nesprávnym menom autora alebo
názvom, a to aj u tej slovenskej literatúry, ktorá sa dá veľmi ľahko overiť v
Slovenskej národnej bibliografii. Takéto prípady sú bežné aj pri elektronických
žiadankách na tituly z fondu UKB, ktoré sa nachádzajú v online katalógu knižnice.
Ďalej sme zisťovali zdroje, v ktorých je možné
žiadanky overovať. Zo zdrojov uvedených v dotazníku sú najvyužívanejšie uvedené v
nasledujúcej tabuľke:
Zdroje na overovanie citácií |
Počet knižníc
(z celkového počtu 163) |
Online katalóg UKB |
66 |
Online katalóg SNK |
53 |
Slovenská národná bibliografia |
38 |
Online katalóg ŠVK Košice |
30 |
Online katalóg ÚK SAV |
29 |
Online katalóg SlLK |
25 |
Katalógy krajských, okresných a mestských
knižníc |
25 |
Online katalóg CVTI SR |
24 |
Online katalóg ŠVK Banská Bystrica |
19 |
CD-Romy |
17 |
Online katalóg ŠVK Prešov |
17 |
Iné typy bibliografií |
16 |
Online katalóg UK UPJŠ Košice |
15 |
Virtuálny katalóg Univerzity Komenského |
13 |
Online katalóg STU Bratislava |
13 |
Online katalóg UK TU Košice |
12 |
Online katalóg UK PU Prešov |
11 |
Online katalóg SLDK |
11 |
Online katalóg SlPK |
10 |
Online katalóg UK Žilina |
8 |
Online katalóg UK UMB Banská Bystrica |
7 |
Online katalóg SEK EU |
7 |
Online katalóg UK UKF Nitra |
6 |
|
Najnavštevovanejšie sú teda
katalógy ústredných knižníc a vedeckých knižníc, pritom treba mať na zreteli, že
katalóg ÚK SAV využívajú najmä ústavy SAV a katalóg Slovenskej lekárskej
knižnice zasa najmä lekárske knižnice.
Najžiadanejšie typy literatúry
Najväčší záujem je o odbornú literatúru, a
to vo všetkých typoch knižníc, rozdiely sa týkajú iba jednotlivých druhov
dokumentov. Regionálne a mestské knižnice uviedli medzi najžiadanejšou literatúrou
na prvom mieste učebnice a skriptá a hneď za nimi nasledovala odborná literatúra -
monografie. Na treťom mieste uviedli kópie odborných článkov. V ostatných
sledovaných typoch knižníc bolo poradie opačné - najžiadanejšie boli kópie
odborných článkov, nasledovala odborná literatúra a na treťom mieste učebnice a
skriptá. Všetky typy knižníc žiadali v menšej miere beletriu, poradie dôležitosti
bolo približne rovnaké: beletria vydaná v SR, česká beletria a zahraničná beletria. |
Postupy pri odosielaní žiadaniek
V tejto oblasti ešte stále pretrvávajú
tradičné postupy - až 92 % knižníc uviedlo, že žiadanky odosielajú poštou.
Začínajú sa však presadzovať aj elektronické žiadanky, využíva ich už asi
štvrtina opýtaných knižníc (najmä ústredné a vedecké knižnice a akademické
knižnice); presadzujú sa pritom obe formy elektronických žiadaniek - formuláre
žiadaniek MVS na internetových stránkach knižníc, ako aj odosielanie žiadaniek
prostredníctvom emailovej pošty).
Elektronické žiadanky na svojich
stránkach má na Slovensku v súčasnosti 10 knižníc (pozri tab. Žiadanka MVS).
Situácia so žiadankami odosielanými
prostredníctvom emailu je zložitejšia. Podľa odporúčaní IFLA, na základe ktorých
vzniká aj pripravovaná vyhláška o MVS a metodické pokyny, je nutné, aby žiadajúca
knižnica overila, či oslovená knižnica akceptuje žiadanky cez email. Takto odoslaná
žiadanka musí mať určenú formu a obsahovať všetky základné údaje identifikujúce
žiadaný dokument, ako aj odosielajúcu knižnicu. Nie všetky knižnice však tieto
pravidlá dodržujú. |
|
Adresovanie žiadaniek MVS
Väčšina knižníc (47 %) odosiela žiadanky MVS
priamo do národných centier - teda do SNK a do UKB. Na druhom mieste v poradí nasleduje
postup zahrnujúci preverenie žiadanky v CEZL alebo v iných dostupných zdrojoch a jej
odoslanie do knižnice, ktorá dokument vlastní (41 %), ďalej bývajú žiadanky
adresované špecializovaným knižniciam, ktoré by dokument mohli vlastniť na základe
jeho obsahového zamerania (40 %). Žiadanky MVS odosiela knižniciam vyššieho okruhu 27
% knižníc a 20 % knižniciam rovnakého okruhu. (Pritom môže platiť, že jedna
knižnica používa pri odosielaní žiadaniek viacero z uvedených postupov.)
V súčasnej situácii nevyjasnenej legislatívy
neexistujú žiadne pravidlá odosielania žiadaniek MVS. Podľa starej vyhlášky
platilo, že knižnica má odosielať žiadanky knižnici vyššieho okruhu, pričom
národné centrá majú byť poslednou inštitúciou, ktorá žiadanku dostane. Nový
knihovnícky zákon však zrušil jednotnú sústavu a tým aj okruhy knižníc. Nová
vyhláška a metodické pokyny zatiaľ ešte neboli schválené. V ich návrhu sa však
uvádza, že knižnice môžu svoje žiadanky smerovať do:
a) knižnice, ktorá podľa výsledku jej
bibliografickolokačného zistenia žiadaný dokument vlastní,
b) knižnice, ktorá môže mať vo svojich fondoch
dokument príslušného odboru alebo druhu,
c) UKB a SNK v Martine.
V tejto situácii by pomohol súborný katalóg
kníh SR, ktorý by ušetril čas pracovníkov MVS, ale aj peniaze najmä mestských a
regionálnych knižníc. Mnohé z nich totiž majú pripojenie prostredníctvom
telefónnej linky, ktoré nie je pre nich lacné, a preto musia čas strávený na
internete sledovať. Súborný katalóg by umožnil rýchlu lokalizáciu dokumentu a
odstránil by prácne a časovo náročné vyhľadávanie kníh v online katalógoch
jednotlivých knižníc.
Vybavovanie žiadaniek od iných knižníc
Z dotazníkových odpovedí vyplynulo, že
väčšina knižníc vybaví žiadanku MVS, ktorú dostane od inej knižnice, do troch
dní (47 %), prípadne už za jeden deň (40 %). Iba tri knižnice odpovedali, že
žiadanky vybavujú do 10 - 14 dní. Podľa našich skúseností však vybavovanie
žiadaniek zvyčajne trvá dlhšie, objednávky z iných knižníc sa vracajú približne
za mesiac.
Zároveň sme zisťovali, či knižnice
uprednostňujú elektronické žiadanky pred klasickými. Podľa odpovedí však
väčšina knižníc prijímajúcich elektronické žiadanky (67 %) ich považuje za
rovnocenné s klasickými a ich vybavenie neuprednostní.
V skutočnosti neexistuje žiadne pravidlo, podľa
ktorého by sa elektronické žiadanky mali vybavovať rýchlejšie. Napomáhajú skôr
urýchlenie celkového procesu MVS, a preto by ich knižnice mali podporovať a umožniť
ich prijímanie. (Súčasný počet 10 knižníc, ktoré oficiálne umožňujú
objednávanie prostredníctvom formulára na svojich stránkach, je veľmi málo. Sú
však aj mnohé knižnice, ktoré prijímajú objednávky MVS prostredníctvom emailu.)
Požičiavanie kníh iným knižniciam prostredníctvom MVS
Na priamu otázku, či zo svojho fondu požičajú
publikáciu, ak dostanú žiadanku MVS, odpovedalo kladne 85 % knižníc, 5,5 % knižníc
uviedlo, že žiadanku MVS ešte nedostali alebo na otázku neodpovedali. Zostávajúce
knižnice oproti tomu uviedli, že knihu nepožičajú. Najčastejším dôvodom bolo, že
žiadaný dokument vlastnia iba v jednom exemplári, alebo že je stále požičiavaný
vlastnými čitateľmi. Iba dve knižnice uviedli, že dokument nechcú požičať, 3 z
opýtaných knižníc výslovne uviedli, že výpožičky kníh prostredníctvom MVS
neposkytujú.
V prípade, že je žiadaná kniha požičaná, 58
% knižníc uviedlo, že ju pre žiadajúcu knižnicu rezervujú, 32 % knižníc však
dokument nerezervuje, ale postúpi žiadanku do inej knižnice, prípadne ju vráti.
Ak je žiadaná kniha určená na prezenčné
výpožičky, 45 % knižníc uviedlo, že ju nepožičia, 21 % knižníc knihu požičia
iba na prezenčné štúdium v skrátenej výpožičnej lehote, 16,5 % knižníc knihu
nepožičia, ale ponúkne xerokópiu (v súlade s autorským zákonom). Ďalšie odpovede
ukázali, že knihu požičajú iba určitému typu knižníc (napríklad knižnice z toho
istého okruhu alebo z vyššieho okruhu a pod.); tieto odpovede uvádzali najmä
lekárske knižnice (požičiavajú iným lekárskym knižniciam) a mestské knižnice
(požičiavajú knižniciam vyššieho okruhu). Tri knižnice uviedli, že knihu
požičajú bez akýchkoľvek obmedzení (išlo o 2 lekárske knižnice a 1 knižnicu
ústavu SAV).
Zasielanie kópií iným knižniciam
Necelých 60 % knižníc uviedlo, že zo svojho
fondu xerokópie článkov poskytujú, 35,5 % naopak uviedlo, že kópie neposkytujú.
Najviac knižníc, ktoré kópie neposkytujú (24 %), bolo mestských. Podobne je to i v
prípade regionálnych knižníc, keď z nich skoro polovica tiež neposkytuje
reprografické služby prostredníctvom MVS. Najčastejším dôvodom na neposkytnutie
kópií bolo nedostatočné technické vybavenie - 62 %, ďalej nedostatok finančných
prostriedkov, nedostatok pracovníkov a absencia žiadaniek MVS na kópie článkov
(najmä mestské knižnice). Jedna mestská knižnica uviedla ako príčinu aj to, že
neodoberajú žiadny časopis.
Knižnice, ktoré kópie poskytujú, ich stále
odosielajú najmä poštou; 17,5 % knižníc uviedlo, že odosielajú naskenované kópie
prostredníctvom emailu, 7 knižníc sa podieľa na poskytovaní kópií prostredníctvom
služby JASON.SKMedea (2 univerzálne, 2 akademické, 1 podniková, 1 knižnica ústavu
SAV, 1 lekárska knižnica).
Pritom sme zistili, že až 55 % knižníc za
poskytovanie kópií neúčtuje žiadne poplatky (ide najmä o lekárske knižnice,
akademické a ústavy SAV). Ostatné knižnice účtujú poplatky za poskytovanie kópií
za každú stranu s poštovným alebo bez poštovného, prípadne až od určitého
množstva strán (zvyčajne 10). Poplatky sa pohybujú od 1,50 do 2, Sk za stranu A4
(najviac - v jednom prípade - 3, Sk).
Národná komisia pre služby odporúča
spoplatňovať xerokópie takto: formát A4 - 1,50 Sk (obojstranne 3, Sk), formát A3 - 3,
Sk (obojstranne 6, Sk), kópie do 10 strán poskytovať zdarma.
Výpožičky periodík
V súlade so súčasným trendom 44,7 % knižníc
periodiká nepožičiava, ale poskytuje z nich kópie. Prekvapil nás vysoký počet
knižníc, ktoré periodiká požičiavajú, a to nielen jednotlivé čísla (33 %), ale
aj zviazané ročníky (6 %); 20 % knižníc uviedlo, že periodiká nepožičiava, ani
neposkytuje kópie.
Hoci stará vyhláška spomínala možnosť
výpožičiek jednotlivých čísiel periodík, v pripravovaných metodických pokynoch sa
uvádza, že noviny a časopisy sú vyčlenené zo systému MVS a knižnice by ich
poskytovať nemali. Spomenuté je len poskytovanie kópií článkov, ktoré však
závisí od technického a ostatného vybavenia jednotlivých knižníc.
Výpožičná lehota kníh
Väčšina (67 %) knižníc uvádza výpožičnú
lehotu kníh poskytnutých pre MVS 1 mesiac (pripravované pravidlá uvádzajú lehotu 5
týždňov, týždeň navyše slúži na dodanie dokumentu poštou). Ostatné knižnice
uvádzali rôznu výpožičnú lehotu - od 2, 3 týždňov až po 2 - 3 mesiace.
Zaujímavým bol údaj od jednej z ústavných knižníc SAV, ktorá požičiava dokumenty
až na obdobie 1 roka.
Podmienky výpožičiek
Až 87 % knižníc uviedlo, že knihu, ktorú pre
čitateľa prostredníctvom MVS získali, mu požičiavajú absenčne alebo prezenčne
podľa toho, ako to určí poskytujúca knižnica. Tri knižnice uviedli, že dokumenty
získané prostredníctvom MVS požičiavajú svojim čitateľom výlučne prezenčne.
Väčšina knižníc tiež dodržuje podmienku prezenčného štúdia, ak ju určí
poskytujúca knižnica (81,5 %). Najčastejšie dôvody nedodržania podmienky
prezenčnosti výpožičky sú absencia priestorov na prezenčné štúdium alebo dôvera
svojim čitateľom. Z ďalších dôvodov uvádzame: takýto prípad sa nevyskytol,
štúdium odbornej literatúry je náročné na čas, nemožno ju študovať iba
prezenčne.
Technické vybavenie pracoviska MVS
Z opýtaných knižníc 60 % uviedlo, že
pracovník MVS má k dispozícii počítač. Vo väčšine prípadov (okrem ústredných a
niektorých akademických knižníc) tento počítač slúži nielen na prácu MVS, ale aj
na iné činnosti. Najhoršia situácia v oblasti technického vybavenia je v mestských
knižniciach - 73 % z nich nemá k dispozícii počítač v MVS:
Na pracovisku MVS počítače |
Regionálne
knižnice |
Mestské
knižnice |
Lekárske
knižnice |
Ústavy
SAV |
Podniky |
Akademické
knižnice |
Ústredné
knižnice |
Spolu |
máme |
17 |
14 |
23 |
12 |
5 |
18 |
10 |
99 |
nemáme |
7 |
39 |
13 |
0 |
0 |
1 |
0 |
60 |
bez odpovede |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 |
Čo sa týka typu mikroprocesorov, väčšina
knižníc má typ Pentium (85 knižníc), prípadne 486 (21 knižníc). V prípade
lekárskych knižníc sa vyskytli ešte aj najstaršie typy - 286. S typom počítača
súvisí aj softvérové vybavenie. Prevažujú operačné systémy Windows 98 (49
knižníc) a Windows 95 (35 knižníc), v menšej miere sa vyskytuje Windows 2000 alebo
NT. Knižnice väčšinou bežne disponujú textovým a tabuľkovým editorom (MS Word, MS
Excel), v jednom prípade sa vyskytla ešte T602. CDmechaniku má na svojich počítačoch
72 % knižníc.
S počítačovým vybavením súvisí aj
využívanie internetu pri práci MVS - 63 % opýtaných knižníc uviedlo, že má
pripojenie na internet:
Tento počet je vyšší ako u knižníc, ktoré
uviedli, že majú k dispozícii počítače na pracovisku MVS. Takýto prípad nastal v
regionálnych knižniciach. Niektoré z nich zrejme nemajú počítače v oddelení MVS,
knižnica však počítače má, a teda má aj pripojenie.
V spôsobe pripojenia na internet prevažuje pevná
linka - 64 % opýtaných knižníc je pripojených týmto spôsobom. Prevažujúce
pripojenie prostredníctvom telefónnej linky sa dalo očakávať v regionálnych a
mestských knižniciach; je smutné, že sa vyskytlo aj v 3 ústredných knižniciach.
Máte priopjenie na internet? |
Regionálne
knižnice |
Mestské
knižnice |
Lekárske
knižnice |
Ústavy
SAV |
Podniky |
Akademické
knižnice |
Ústredné
knižnice |
Spolu |
máme |
22 |
13 |
24 |
12 |
5 |
18 |
10 |
104 |
nemáme |
2 |
40 |
12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54 |
bez odpovede |
0 |
0 |
4 |
0 |
0 |
1 |
0 |
5 |
Spôsob pripojenia na internet |
Regionálne
knižnice |
Mestské
knižnice |
Lekárske
knižnice |
Ústavy
SAV |
Podniky |
Akademické
knižnice |
Ústredné
knižnice |
Spolu |
pevná linka |
7 |
5 |
17 |
10 |
5 |
16 |
7 |
67 |
telefónna linka |
13 |
7 |
6 |
0 |
0 |
0 |
3 |
29 |
bez odpovede |
2 |
1 |
1 |
2 |
0 |
2 |
0 |
8 |
Využívate e-mailovú poštu? |
Regionálne
knižnice |
Mestské
knižnice |
Lekárske
knižnice |
Ústavy
SAV |
Podniky |
Akademické
knižnice |
Ústredné
knižnice |
Spolu |
áno, mám vlastnú schránku s adresou
určenou iba pre oddlenie MVS |
4 |
0 |
4 |
4 |
3 |
14 |
7 |
36 |
áno, ale využívam e-mailovú adresu iného
odd. alebo všeobecnú adresu knižnice |
18 |
12 |
19 |
8 |
2 |
5 |
4 |
68 |
nie |
2 |
41 |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
59 |
Z knižníc, ktoré majú pripojenie na internet,
všetky využívajú aj emailovú poštu, pričom 65 % knižníc využíva emailovú
adresu iného oddelenia alebo všeobecnú adresu knižnice a 35 % má vlastnú schránku s
adresou iba pre oddelenie MVS alebo s vlastnou adresou.
Oddelenie MVS využíva
internet na: |
Počet
knižníc |
overovanie bibliografických
údajov v onlien katalógoch |
77 |
prehliadanie internetových
stránok iných knižníc |
73 |
posielanie elektronických
žiadaniek prostredníctvom formulárov na stránkach knižníc |
60 |
vyhľadávanie iných údajov
potrebných k práci MVS |
54 |
používanie internetových
prehliadačov |
44 |
prehľadávanie fulltextových a
citačných databáz |
37 |
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že oddelenia
MVS využívajú internet a emailovú poštu na širokú škálu činností.
Knižnice však nedokázali špecifikovať
konkrétnejšie údaje (napríklad často neuviedli, ktoré databázy využívajú, a
pod.). (Na tieto otázky odpovedalo celkovo 104 knižníc, ktoré uviedli, že majú
pripojenie na internet.)
Z plnotextových a citačných databáz sú
najvyužívanejšie: EIFL Direct (uviedlo 15 knižníc), Medline, Springer Link a Web of
Science (každú uviedlo 12 knižníc), Science Direct (11 odpovedí), IDEAL Library a
ProQuest (po 5 odpovedí). Z ďalších online zdrojov boli spomenuté: SCIRUS, JSTOR,
BMC, Free Medical Journals, OVID, Dialog alebo Amadeo.
Internet a email sa vo väčšine prípadov
využíva na pracovisku MVS niekoľkokrát denne, alebo jeho využitie závisí od potrieb
používateľov. Menšiu frekvenciu uvádza iba niekoľko málo knižníc.
Väčšina opýtaných knižníc využíva pri
práci v MVS aj ďalšie komunikačné prostriedky, 84 % využíva telefón, 11 % fax a 11
% zo všetkých knižníc aj SMS (a to aj prostredníctvom internetu).
E-mailová pošta sa na
pracovisku MVS využíva na: |
Počet
knižníc |
komunikáciu s inými knižnicami |
4 |
zasielanie e-mailových žiadaniek knižniciam, ktoré ich akceptujú |
61 |
poskytovanie informácií iným knižniciam |
61 |
získavanie informácií potrebných na prácu v MVS od iných knižníc |
53 |
overovanie citácií |
41 |
komunikáciu s čitateľom |
4 |
spresňovanie bibliografických údajov s čitateľom |
39 |
poskytovanie informácií o službách MVS čitateľom |
37 |
oznamy o
výpožičkách MVS čitateľom |
36 |
Ďalšie vzdelávanie pracovníkov MVS
V oblasti ďalšieho vzdelávania pracovníkov MVS
sme získali tieto údaje: 15 % pracovníkov MVS sa zúčastnilo kurzu práce s
počítačom, 4 % jazykových kurzov a 7 % kurzov knihovníckeho vzdelávania. Kurzy
práce s počítačom pre pracovníkov MVS boli najrozšírenejšie v regionálnych,
mestských a lekárskych knižniciach, ale hlavne v akademických knižniciach. Svojich
pracovníkov MVS jazykovo najviac vzdelávali ústredné knižnice. Kurzov knihovníckeho
vzdelávania sa zúčastnili pracovníci všetkých typov knižníc okrem ústredných a
akademických.
Na stredoškolské odborné si svoje vzdelanie
počas pôsobenia v oddelení MVS zvýšili 4 % pracovníkov, 1 knihovník si zvýšil
vzdelanie na stredoškolské. Žiadna z knižníc neuviedla, že by si jej pracovníci MVS
zvyšovali vzdelanie na vysokoškolské alebo na vysokoškolské odborné.
Nasledujúca tabuľka uvádza, aké aktuality z
oboru okrem vzdelávania formou štúdia sledujú pracovníci MVS:
|
Počet odpovedí
(z celkových 163) |
sledujú odborné časopisy v tlačenej alebo
elektronickej forme |
80 |
sledujú internetové stránky knižníc a
knihovníckych organizácií |
65 |
dostávajú relevantné informácie od
svojich nadriadených |
55 |
zúčastňujú sa porád a konferencií
týkajúcich sa činnosti MVS |
42 |
sledujú alebo sa zapájajú do
internetových diskusných skupín týkajúcich sa odboru |
8 |
metodické pokyny od regionálnej knižnice |
1 |
exkurzie |
1 |
Najsledovanejšími odbornými časopismi sú: Knižnica (v elektronickej aj tlačenej
forme), ITlib (bývalý Bulletin CVTI SR, v elektronickej aj tlačenej forme), Knižnice a
informácie, z ďalších môžeme uviesť Bulletin SAK, Čtenář, Národní knihovna (v
elektronickej aj tlačenej forme), InfoMedLib (vydáva Slovenská lekárska knižnica,
uvádzajú lekárske knižnice), Ikaros, Lékařská knihovna.
Najsledovanejšie odborné internetové stránky:
Univerzitná knižnica v Bratislave, Slovenská národná knižnica, stránky Slovenskej
asociácie knižníc a Spolku slovenských knihovníkov. Ďalej sú uvádzané: CVTI SR,
Technická univerzita Košice, Národní knihovna v Prahe, Zvykni, Caslin, MediClub,
Health Net, česká Knihovna, Library of Congress, British Library.
Závery
Medziknižničné výpožičné služby sú jedným
zo základných spôsobov spolupráce medzi knižnicami. Stará vyhláška o MVS č.
51/1963 Zb. ukladala jednotlivým knižniciam výslovnú povinnosť poskytovať a
obstarávať dokumenty pre ktorúkoľvek inú knižnicu (pokiaľ tomu nebránili osobitné
dôvody). Nový knižničný zákon č. 183/2000 Z. z. spomína iba povinnosť knižníc
dodržiavať pravidlá pre medziknižničnú výpožičnú službu, zatiaľ však žiadne
nové platné pravidlá pre MVS schválené neboli. Na druhej strane, návrh novej
vyhlášky o MVS neuvádza priamu povinnosť knižníc MVS poskytovať. Povinnosť
poskytovať MVS majú podľa nej iba “zúčastnené” knižnice, to znamená, že v
budúcnosti možno očakávať novú profiláciu okruhu knižníc, ktoré MVS poskytovať
budú. Z tohto okruhu pravdepodobne vypadnú najmä mnohé mestské knižnice,
predpokladom by mala byť fungujúca aktívna MVS v ústredných, vedeckých a
akademických knižniciach.
Napriek uvedenej situácii 95 % všetkých
knižníc, ktoré odoslali dotazníky, MVS pre svojich čitateľov a tiež pre iné
knižnice sprostredkúva. Prieskum ďalej ukázal, že 85 % knižníc poskytuje zo svojho
fondu na základe žiadanky MVS knihy a 65 % knižníc poskytuje pre MVS xerokópie
článkov, a to aj napriek nedostatočnému technickému vybaveniu (40 % opýtaných
knižníc nemá k dispozícii na pracovisku MVS počítač, 20 % knižníc nemá
reprografické zariadenie, ktoré by umožnilo poskytovať xerokópie) a iným všeobecne
známym sťaženým podmienkam (nedostatok financií na nákup literatúry a na
zabezpečenie ostatných činností knižnice, nedostatok kvalitných pracovníkov a
pod.). Medziknižničné služby by však naopak mohli napomôcť riešenie niektorých z
uvedených problémov, napríklad nedostatočne profilovaných knižničných fondov
požičiavaním literatúry z inej knižnice.
K zlepšeniu služieb MVS by prispela lepšia
informovanosť knižníc o týchto aktivitách, napríklad prostredníctvom internetových
stránok SNK a UKB, ktoré sú národnými ústrediami pre MVS a MMVS (v uvedenom
poradí). Chýba tu napríklad priebežne doplňovaný zoznam knižníc, ktoré majú
elektronické žiadanky na svojich internetových stránkach, prípadne základná
informácia o všeobecných pravidlách, ktoré môžu knižnice využívať v MVS a MMVS.
Ďalej je potrebné vyjasniť otázku autorských
práv, pretože knižnice túto problematiku neovládajú a vyskytujú sa prípady, že
nejasná situácia zabraňuje poskytnutiu dokumentu inej knižnici, prípadne zapríčiní
porušenie autorských práv. Najdôležitejšou a najnaliehavejšou však zostáva
potreba schválenia novej vyhlášky pre MVS a MMVS s následným vydaním metodických
pokynov pre tieto služby.
Dobrá legislatíva je základom pre poskytovanie
služieb MVS a MMVS, ktoré však musia byť príťažlivé aj pre čitateľa. Aby sa
takými stali, musia byť rýchle a kvalitné. Obe tieto podmienky zabezpečí vybudovanie
kvalitného súborného katalógu SR pre knihy aj periodiká. Ten by mal umožňovať
lokalizáciu dokumentu s možnosťou následného objednania knihy alebo xerokópie
prostredníctvom MVS (alebo Dodávania dokumentov) v rámci tohto systému. V oblasti
dodávania kópií článkov z časopisov už dnes čiastočne túto úlohu plní systém
JASON.sk - Medea. V začiatkoch svojho fungovania je aj Súborný katalóg Slovenska SKS,
budovaný Slovenskou národnou knižnicou. Aktivity v tejto oblasti rozvíja aj
Univerzitná knižnica v Bratislave budovaním digitálneho portálu Caslin.sk, ktorý
bude umožňovať aj objednávanie dokumentov cez MVS alebo Dodávanie dokumentov. Sme
však presvedčené, že aktivity v tejto oblasti by sa mali zjednotiť, pretože ich
štiepenie neprispieva k urýchleniu a skvalitneniu ich rozvoja. K splneniu požiadavky
rýchleho dodania dokumentu čitateľovi by knižnice mali v čo najväčšej miere
podporovať elektronické žiadanky. V prvom rade by sa knižnice mali snažiť
sprístupniť elektronický formulár žiadanky MVS na svojich stránkach, v prípade, že
to nebude možné, mali by podporovať aj prijímanie žiadaniek prostredníctvom
emailovej pošty (v určenej úprave).
Celková situácia v oblasti spolupráce knižníc
v medziknižničných službách je dobrá. MVS na Slovensku funguje, stále sa však
pridŕža tradičných postupov a činností v klasickej forme. Je nevyhnutné zavádzať
do poskytovania týchto služieb moderné technológie v oblastiach komunikácie medzi
knižnicami navzájom aj s čitateľmi, získavania informácií o lokalizácii dokumentov
a ďalších informácií potrebných k činnosti v MVS, dodávania dokumentov a
všetkých ostatných činnostiach. Iba tak budú slovenské knižnice schopné
poskytnúť svojim čitateľom kvalitné, rýchle a odborné služby v tejto oblasti.
Katarína Marušiaková - Daniela Tóthová, Univerzitná
knižnica v Bratislave,
ill@ulib.sk |